Припрема за час – Пропаганда у Великом рату

 

Предавач: Иван Дрљача, професор историје

 

 

 

Назив школе : ОШ „Ђура Филиповић“, Плочица – општина Ковин

 

Датум одржвања часа: 17.2.2014.год.

 

Час по распореду: 6.

 

Разред и одељење: 8/1

 

Предмет: Свакодневни живот у прошлости

 

Наставна тема: Свет у Великом рату

 

Наставна јединица: Ратна пропаганда

 

Тип часа: Обрада наставног градива

 

Потребна знања: Претходно усвојено знање о Првом светксом рату, као и основне дефиниције пропаганде

 

Облици рада: Фронтални

 

Наставне методе: Метода рада на тексту, демонстративна метода, дијалошка, монолошка,

 

Наставна средства: Дигитализовани извори домаћих и страних дигиталних библиотека, рачунар, пројектор

 

Корелација: Историја, Музичка култура, Енглески језик, Француски језик, Географија

 

 

Циљ часа:

С обзиром на то да су ученици упознати са значењем речи пропаганда, требало би да на основу мноштва примера позитивне и негативне пропаганде схвате њен значај у прошлости, као и значај пропагандне делатности, кроз различите примере у садашњем времену. Циљ је, такође, да ученици стекну способност препознавања сврхе извора и намере креатора, као и да обрате пажњу на одређене детаље приликом проучавања овакве врсте извора.

 

 

Образовно - васпитни задаци:

Упознати ученике са намерама аутора различитог пропагандног материјала, а кроз то упућивање на шири контекст учења и стицања знања у школи; учење кроз дискусију; Учење преко примера , вежба за целоживотно учење;

 

Литература и извори:

Садржаји дигиталних библиотека: www.velikirat.nb.rs ,

Европска капија филма http://project.efg1914.eu/ ,

Светска дигитална библиотекаhttp://www.wdl.org/en/ ,

Француска национална библиотека – Галика http://gallica.bnf.fr/?lang=EN ,

Британска библиотека – Одељак Први светски рат - http://www.bl.uk/world-war-one , Еуропеана портал http://europeana1914-1918.eu/sr ,

Конгресна библиотека САД : http://www.loc.gov/

 

 

 

 

 

ТОК ЧАСА:

 

Уводни део часа (5 минута):

 

У уводном делу часа наставник поставља питање ученицима шта је пропаганда? Да ли је пропаганда везана и за мирнодопске или само за ратне условe? На овом делу часа ученицима изложити план рада. Наставник ће приказивати примере пропагандоног материјала из Првог светског рата, а ученици ће говорити го намерама аутора, позитивној или негативној пропаганди, док ће им наставник помагати како би дошли до потпуне представе о приказаној грађи. Сваки пут када би се приказао материјал неопходно је истаћи назив дигиталне библиотеке са које је материјал преузет.

 

Главни део часа (30 минута):

 

1. пример: http://www.iwm.org.uk/collections/item/object/1060008269

 

Анимирани филм о актерима Првог светског рата, преузет са Европске капије филма.

Очекивани одговор: пример негативне пропаганде који открива ставове аутора према немачкој и аустроугарској. Други део филма приказује афирмативну пропаганду о Великој Британији као спаситељки света. Јасна порука публици. Пример анимираног филма од пре једног века.

 

2. пример: http://www.wdl.org/en/item/4596/view/1/1/

 

Ратни плакат на коме је написан 28.јун.1916. Преузет са Светске дигиталне библиотеке.

Очекивани одговор: Годишњица битке на Косову. Са ученицима говорити о емоцијама које овакав тип пропагандног плаката може изазвати и које поруке може слати. Да ли је ово негативна или позитвна пропаганда, односно да ли постоји нека квалификација којом би ученици описали конкретан пример. Разговарати о контексту и времену настанка, тј. Да ли је могуће да се конкретан догађај дешава наведеног датума?

 

3. пример: http://velikirat.nb.rs/items/show/4283 , http://velikirat.nb.rs/items/show/6166

 

Ратни плакати преузети са дигиталне библиотеке Велики рат.

 

Очекиван одговор:

Примери пропагандних плаката различите намене. Први плакат намењен је српском становништво које би био обесхрабрен читањем оваквог плаката, док је други намењен несрпском становништву Аустроугарске, који служи за подизање морала.

 

4. пример: http://www.bl.uk/collection-items/daddy-what-did-you-do-in-great-war

 

Ратни плакат преузет са Одељка о Првом светском рату Британске библиотеке.

 

Очекивани одговор: Текст: Тата шта си ти радио у време Великог рата? Пропаганда намењена мушкарцима у Великој Британији како би се пријавили у војску. Разговарати са ученицима о постеру и реакцијама које изазива.

 

 

5. пример: http://velikirat.nb.rs/items/show/6203

 

Разгледница преузета са дигиталне библиотеке Велики рат.

 

Очекивани одговор: На разгледници је под насловом на енглеском и француском језику Херојска Србија приказана ситуација из 1915. године. Сврха разгледнице је да се код савезника изазове симпатија и саосећање са Србијом која се нашла у тешком положају. Са ученицима поновити догађаје из поменуте године.

 

 

6. пример: http://velikirat.nb.rs/items/show/800 , http://velikirat.nb.rs/items/show/808

 

Разгледнице преузете са дигиталне библиотеке Велики рат.

 

Очекивани одговор: Поређењем две разгледнице видимо да једна има циљ да истакне славу Белгије као државе савезнице, док друга има циљ да понизи противника, у овом случају Турску. Обе служе за подизање морала једне стране, док у случају дистрибуције међу становништвом друге стране изазивају супротан ефекат.

 

 

Завршни део часа. (10 минута)

 

Разговарати са ученицима о пропагандном материјалу који је представљен на часу. Питати их за пропагандни облик који је на њих остави најјачи утисак и тражити кратко образложење. Разговарати о пропаганди у данашњем времену. Да ли их нешто подсећа на пропаганду и шта? Ако је одговор рекламе, вести, или новински натписи требало би да дају објашњења. Наставник, затим, износи завршно обраћање и утиске. Указује на резултате дискусије и изводи усмену евалуацију ученика.