Наставна тема: Србија у Првом светском рату
Наставна јединица: Србија и Црна Гора на почетку Првог светског рата
Тип часа: Обрада наставног градива
Облик рада: Фронтални облик рада
Наставне методе: Демонстративна метода, Метода рада на тексту, Метода усменог излагања, Метода разговора
Наставна средства: Рачунар( пројектор), уџбеник, историјска карта, табла
Корелација: Географија, Српски језик и књижевност
Образовни стандарди: нема усвојених за средње школе
Циљеви часа:
- Усвајање кључних појмова везаних за наставну тему, односно кључних личности, догађаја и битака
- Разумевање и усвајање знања о ситуацији у Краљевини Србији 1914. године
- Правилно разумевање односа снага између Србије и Црне Горе и Аустро-Угарске у 1914. ратној години
- Правилно коришћење грађе доступне на порталу Велики рат
- Правилно тумачење информација са историјско географске карте
Образовно васпитни задаци: ученици би требало да:
- стекну и прошире знања о националној и општој историји као и улози истакнутих личности у прошлости
- разумеју да национална историја представља саставни део регионалне, европске и глобалне историје
- повезују стечена знања и вештине са садржајима сродних наставних предмета
- буду оспособљени за проналажење, прикупљање и коришћење информација датих у различитим облицима
ТОК ЧАСА
Уводни део часа (трајање 10 минута)
Са ученицима говорити о обрађеној наставној јединици узроци и повод за Први светски рат. На основу претходно усвојеног знања поставити питања ученицима о узроцима Првог светског рата. Очекивани одговори: Жеља великих сила-нарочито Немачке и Аустро-Угарске за поновном расподелом колонија, трка у наоружању, сврставање у блокове и савезе. Затим са ученицима говорити о поводу за рат, Сарајевском атентату и ултимативној ноти Аустроугарске према Србији. Подсетити се уз помоћ новинских чланака који су пренели аустроугарску ноту и одговор српске владе:
http://serbia-forum.mi.sanu.ac.rs/wb/?action=getbook&bookkey=4650#page/0/mode/1up и
http://velikirat.nb.rs/items/show/4957
Главни део часа (трајање 30 минута)
Ученицима говорити о повлачењу аустријског посланства из Београда и објави рата 15/28. Јула 1914. године. За пример узети текстове из Српско-аустријски и европски рат : дипломатски и други документи. Књ. 1, Српска дипломатска преписка , који се налазе на стр.49 и стр. 53 http://velikirat.nb.rs/items/show/338 .
Са уеницима прочитати текст обраћања престолонаследника Александра посланицима Народне скупштине у Нишу 17/30. Јула. http://velikirat.nb.rs/items/show/4288 Коментарисати текст обраћања заједно са ученицима.
Говорити ученицима о традиционалном савезу Србије и Црне Горе и уласку Црне Горе у рат на страни Србије 1. августа 1914 . Као пример приказати обраћање краља Николе Црногорцима од 6.августа 1914. http://velikirat.nb.rs/items/show/4290
Поставити питање ученицима да ли знају неке од главних актера у војним окршајима супротстављених страна, на основу претходно усвојеног знања. Очекивани одговори: Степа Степановић, Радомир Путник, Живојин Мишић, Оскар Поћорек... На основу добијених одговора Објаснити команду српске и црногорске војске на почетку рата. Поделу војске и команду написати на табли.
Краљевина Србија око 400 000 војника:
Врховни командант регент Александар Карађорђевић http://velikirat.nb.rs/items/show/5088
Начелник Врховне команде војвода Радомир Путник http://velikirat.nb.rs/items/show/5085
Командант Прве армије Петар Бојовић http://velikirat.nb.rs/items/show/5084
Командант Друге армије Степа Степановић http://velikirat.nb.rs/items/show/5081
Командант Треће армије Павле Јуришић Штурм http://velikirat.nb.rs/items/show/5082
Командант Ужичке војске Милош Божановић
Трупе одбране Београда
Краљевина Црна Гора око 45 000 војника:
Врховни командант краљ Никола Петровић Његош http://velikirat.nb.rs/items/show/5080
Командант Санџачке војске сердар Јанко Вукотић http://velikirat.nb.rs/items/show/5086
Командант Аустроугарске балканске војске Оскар Поћорек http://velikirat.nb.rs/items/show/5087
Говорити ученицима о нападу на Србију, о бомбардовању Београда, нападу преко Дрине о бици на Церу, уз коришћење историјско географске карте и мапе из уџбеника. О улози генерала Степе Степановића и селу Текериш. Најважније појмове написати на табли. Коментарисати прву победу у рату и наредне битке на Гучеву и Мачковом камену, прелазак у Срем и на Романију у Босни. Објаснити значај артиљерије за прве победе српске војске од августа до октобра. Слике које се могу ићи уз овај део: http://velikirat.nb.rs/items/show/4926 , http://velikirat.nb.rs/items/show/4917 , http://velikirat.nb.rs/items/show/4916 , http://velikirat.nb.rs/items/show/4962 http://velikirat.nb.rs/items/show/1202 , http://velikirat.nb.rs/items/show/262
О великој бици која је започела у новембру 1914. ученицима говорити уз коришћење карте и додатног садржаја из уџбеника. Истаћи силовити напад трупа Аустро Угарске из правца северозапада и повлачење војске уз губитке градова: Београда, Ваљева, Лазаревца, Пожеге. Истаћи значај промене на челу Друге армије и постављење Живојина Мишића http://velikirat.nb.rs/items/show/5083 и велику контраофанзиву све три армије после које је непријатељска војска панично напуштала територију Србије. http://velikirat.nb.rs/items/show/4935 , http://velikirat.nb.rs/items/show/4431 . Као прилог приказати плакат наредбу престолонаследника Александра са краја 1914. године. http://velikirat.nb.rs/items/show/761
О ратним злочинима Аусторугарске војске приликом привремене опсаде дела српске територије ученицима приказати фотографије и говорити о Џону Риду и Арчибалду Рајсу. Читати писмо Арчибалда Рајса Живојину Мишићу и коментарисати га са ученицима. http://velikirat.nb.rs/items/show/3363
Завршни део часа (трајање 5 минута)
Са ученицима обновити наставну јединицу користећи слике са портала, како би што боље упамтили и разумели кључне појмове.
Исход часа:
Уз правилно коришћење грађе портала Велики рат, правилно коришћење историјско географске карте и излгање наставника ученици ће:
Додатни извори и литература: