Припрема за час
Наставна тема: Први светски рат и Револуције у Русији и Европи
Наставна јединица: Узроци и повод за Први светски рат
Тип часа: Обрада наставног градива
Облик рада: Фронтални облик рада
Наставне методе: Метода усменог излагања, Демонстративна метода, Метода рада на тексту, Метода разговора
Наставна средства: Рачунар( пројектор), уџбеник, историјска карта, табла, И.Андрић, На дрини ћуприја, - одломак
Корелација: Географија, Српски језик и књижевност
Образовно васпитни задаци: ученици би требало да:
- Усвоје кључне појмове везане за наставну јединицу
- Правилно схвате разлику између узрока и повода неког догађаја
- разумеју да национална историја представља саставни део регионалне, европске и светске историје
- повезују стечена знања и вештине са садржајима сродних наставних предмета
- буду оспособљени за проналажење, прикупљање и коришћење информација датих у различитим облицима
ТОК ЧАСА
Уводни део часа (трајање 5 минута)
Са ученицима говорити о њиховим досадашњим сазнањима везаним за Први светски рат. Поставити им питања о зараћеним странама,победницима и пораженима. Питати ученике о њиховим сазнањима из породичне историје које се односи на учешће неког од предака у првом светском рату. На табли написати наслов наставне јединице.
Главни део часа (трајање 35 минута)
После уводног разговора ученицима говорити о узроцима за избијање највећег војног сукоба у дотадашњој историји. Набројати узроке и дати објашњење за сваки: тежња неких сила за поновном расподелом колоноја, престанак спровођења политике равнотеже моћи у Европи, сврставање у војне савезе, трка у наоружању. Узроке за рат исписати на табли. Објаснити ученицима да земље попут Немачке, Аустроугарске и Италије нису биле задовољне постојећом поделом колонија,док се друге земље нису добровољно одрицале својих. Промена политике Немачке после смењивања канцелара Бизмарка под утицајем цара Вилхелма II. http://velikirat.nb.rs/items/show/5090 , http://velikirat.nb.rs/items/show/5093 Оснивање војног савеза Антанте,који су чинили Енглеска , Француска и Русија http://velikirat.nb.rs/items/show/6213 и савеза Централних сила,који су чинили Немачка, Аустроугарска и Италија. http://velikirat.nb.rs/items/show/6510 , http://velikirat.nb.rs/items/show/6511
Посебно нагласити позицију Аустроугарске према Краљевини Србији и Краљевини Црној Гори. Објаснити да су Србија и Црна Гора изашле као победнице из балканских ратова али да су представљале препреку Аустрији у њеној тежњи за ширење на исток. Ученицима показати на историјској карти слику Европе 1914. године. Други проблем био је тај што су Србија и Црна Гора представљале идеал слободе бројном словенском становништву у Аустроугарској, посебно Србима који су тежили уједињењу са Краљевином Србијом и Црном Гором, као и другим народима Монархије који су имали тежње за самосталношћу. Ситуација око анексије Босне и Херцеговине из 1908. године, такође је допринела нетрпељивости између две државе.
За сваки велики сукоб у прошлости потребно је утврдити узроке, који представљају праве разлоге сукоба и повод који служи као окидач или последњу фазу напетости пред избијање рата. Обзиром да су ученици сазнали који су узроци говорити о поводу за рат.
Ученицима говорити о атентату у Сарајеву 28. јуна 1914, организацији '' Млада Босна''. Са ученицима коментарисати новинске текстове а са посебном пажњом проверавати места издања. http://velikirat.nb.rs/items/show/6263 , http://velikirat.nb.rs/items/show/6264 , http://velikirat.nb.rs/items/show/6633 , http://velikirat.nb.rs/items/show/4113 , http://velikirat.nb.rs/items/show/1691 , Све податке исписивати на табли. Фрања Фердинанд, Гаврило Принцип.
http://velikirat.nb.rs/items/show/6373 , http://velikirat.nb.rs/items/show/6258 ,
http://velikirat.nb.rs/items/show/6372 , http://velikirat.nb.rs/items/show/4382 ,
Говорити ученицима о атентатору Гаврилу Принципу,. Прочитати и коментарисати део текста. http://velikirat.nb.rs/items/show/1255
После овог догађаја наступио је период познат као '' Јулска криза'' у коме Аустроугарска оптужује Владу Краљевине Србије да стоји иза атентата. У овом периоду се међутим велике силе опредељују да ли ће ући у рат или не. Приказати слике из тог периода и читати новинске извештаје. http://velikirat.nb.rs/items/show/3630 Заједно са ученицима коментарисати ултиматум који је Аустроугарска упутила Србији крајем јула 1914. године и одговор српске владе.. http://velikirat.nb.rs/items/show/338 , страна 35 и стр.44. Питати ученике који део ултиматума је споран и зашто. После евентуалних одговора од стране ученика, објаснити да је споран део онај који се тиче мешања једне државе у правни систем друге. Ученицима објаснити да ултиматум значи затев који је праћен претњом, у овом случају претњом рата. Ученицима објаснити да Аустроугарска није била задовољна одговором српске владе и да је 28. јула, обичним телеграмом објавила рат Србији.
После овог догађаја и објавом руске мобилизације, као одговора на рат Аустроугарске против Србије, једна за другом велике силе улазе у рат обавезане међусобним уговорима. http://velikirat.nb.rs/items/show/4959 , http://velikirat.nb.rs/items/show/4961 , http://velikirat.nb.rs/items/show/4973 , http://velikirat.nb.rs/items/show/4975 , http://velikirat.nb.rs/items/show/6288 , http://velikirat.nb.rs/items/show/6290 , http://velikirat.nb.rs/items/show/6291 ,
Један од ученика би требало да прочита одломак из дела '' На Дрини ћуприја'' ''Tako je stajao kod svog oštećenog dućana, zabezeknut, sa teškom glavom i izlomljenim telom. Pred njim se pružao pijac koji je, u prvoj svetlosti jutarnjeg sunca, izgledao kao razbojište, posuto sitnim i krupnim kamenjem, crepom i komadima polomljenog drveća. Pogled mu pređe na most. Kapija je bila na svom mestu, ali odmah iza kapije most je bio prekinut. Sedmog stuba na mostu nije bilo: između šestog i osmog zijala je praznina kroz koju se u kosoj perspektivi nazirala zelena rečna voda. Od osmog stuba dalje most se opet nastavljao i išao do druge obale, gladak, pravilan, beo, kakav je bio juče i oduvek.Hodža trepnu nekoliko puta u neverici, pa zažmuri. Pred unutarnjim pogledom javi se sećanje na vojnike koje je pre pet-šest godina gledao kako pokriveni zelenim čadorom, nešto kopaju u tom istom stubu,iskrsnu slika onog gvozdenog kapka koji je docnije godinama pokrivao ulaz u miniranu unutrašnjost stuba, a pored nje zagonetno a rečito lice feldvebela Brankovića, gluvo, slepo i nemo. On se trže i otvori oči ponovo, ali u njegovom vidnom polju opet je bilo sve isto: pijac posut krupnim i sitnim kamenjem, i most bez jednog stuba, a između dva grubo prelomljena luka zja praznina.''
Као илустрацију и допуну приказати http://velikirat.nb.rs/items/show/266. Коментарисати текст са ученицима и упитати их о ком се месту ради у наведеном одломку и шта је у њему описано.
Ученицима написати на табли и истаћи да је рат трајао од 1914-1918. године, док је коначан мир потписан 1919. године у Паризу. У рату је погинуло око 15000000 људи. У односу на број становника Краљевина Србија дала је највеће жртве.
Завршни део часа (трајање 5 минута)
Одговорити на евентуална питања ученика у вези наставне јединице, препоручити им да погледају препоручену грађу на порталу Велики рат, која се односи на атентат и јулску кризу. Ученицима задати домаћи задатак.
Изглед табле:
Узроци и повод за
Први светски рат 1914-1918 обрада
Узроци за рат
1. поновна расподела колонија
2. престанак спровођења политике равнотеже моћи у Европи
3. сврставање у војне савезе
4. трка у наоружању
Повод
Атентат у Сарајеву
Ултиматум
Антанта – Енглеска, Француска, Русија
Централне силе – Немачка, Аустроугарска, Италија
Сарајевски атентат Видовдан 28.јун 1914.
Убијен престолонаследник Франц Фердинанд и Софија
Атентатор члан ''Младе Босне'' Гаврило Принцип – ђак
Ултиматум – захтев који је праћен претњом
Рат почиње 28.7.1914. аустроугарски напад на Србију
Домаћи задатак: Ученицима задати да напишу интервју са претпостављеним одговорима са неким од актера времена почетка Првог светског рата, нпр. Гаврилом Принципом, царем Вилхелмом Другим, царем и краљем Фрањом Јосифом... на основу претходно усвојеног знања или њиховог интересовања.
Исход часа:
Уз правилно коришћење грађе портала Велики рат, правилно коришћење историјско географске карте и излгање наставника ученици ће:
Образовни стандарди:
Основни ниво- ученик Именује најзначајније личности и наводи основне процесе, појаве и догађаје из опште и националне историје, уочава да постоје различита виђења исте историјске појаве на основу поређења више историјских извора, препознаје узроке, елементе и последице историјских конфликата и криза са циљем развијања толеранције, културе дијалога и сензибилитета за спречавање потенцијалних конфликата.
Средњи ниво- ученик Објашњава и повезује улогу личности, процесе, појаве, догађаје из националне и опште историје, Анализира предрасуде, стереотипе, пропаганду и друге видове пристрасности у тумачењу историјских појава у историјским и савременим изворима информација и уочава њихове последице, Показује историјске појаве на историјској карти и препознаје историјски простор на географској карти.
Напредни ниво- ученик Издваја и објашњава специфичне сличности и разлике у тумачењима исте историјске појаве на основу различитих историјских извора, Анализира савремене појаве и процесе у историјском контексту и на основу добијених резултата изводи закључке.
Додатна литература :
http://velikirat.nb.rs/items/show/3687 , http://velikirat.nb.rs/items/show/1255 ,
Препоручена грађа по темама : Сарајевски атентат и Јулска криза