Наставни предмет: Историја
Наставна тема: Србија у Првом светском рату
Наставна јединица: Србија и Црна Гора на почетку Првог светског рата
Тип часа: Обрада наставног градива
Облик рада: Фронтални облик рада
Наставне методе: Метода разговора. метода рада на тексту, демонстративна метода , метода усменог излагања,
Наставна средства: Рачунар, пројектор, уџбеник, историјска карта
Корелација: Географија, српски језик и књижевност
Образовни стандарди:
Основни ниво ИС. 1.1.7. , ИС. 1.1.8. , ИС. 1.1.9. , ИС. 1.2.1. , ИС 1.2.8.
Средњи ниво ИС 2.1.1., ИС 2.1.2. , ИС 2.1.5., ИС 2.2.2 , ИС 2.2.5.
Напредни ниво ИС 3.1.3. , ИС 3.1.4. , 3.2.4. , 3.2.7.
Кључни појмови:
Циљеви часа:
- Стицање знања у кључним личностима и догађајима у првој години Првог светског рата у области националне историје
- Оспособљавање за правилно коришћење информационих технологија
- Правилно коришћење и тумачење грађе доступне на порталу Велики рат.
- Правилно тумачење информација са историјско-географске карте
Образовно-васпитни задаци. Ученици би тебало да:
- стекну и прошире своја знања о националној историји, да разумеју улогу и значај историјског тренутка,као и истакнутих личности.
- Развијају истраживачке вештине, критичког и креативно мишљење
- да схвате да национална историја представља саставни део европских и светских историјских кретања.
- да буду оспособљени за проналажење, прикупљање, тумачење, коришћење и селекцију различитих историјских информација, без обзира у ком су облику те информације представљене.
Ток часа
Уводни део часа (10 минута)
Са ученицима говорити о обрађеној наставној јединици узроци и повод за Први светски рат. На основу претходно усвојеног знања поставити питања ученицима о узроцима Првог светског рата. Очекивани одговори: Жеља великих сила-нарочито Немачке и Аустро-Угарске за поновном расподелом колонија, трка у наоружању, сврставање у блокове и савезе. Затим са ученицима говорити о поводу за рат, Сарајевском атентату и ултимативној ноти Аустроугарске према Србији. Подсетити се уз помоћ новинских чланака који су пренели аустроугарску ноту и одговор српске владе:
http://serbia-forum.mi.sanu.ac.rs/wb/?action=getbook&bookkey=4650#page/0/mode/1up и
http://velikirat.nb.rs/items/show/4957
Главни део часа (трајање 30 минута)
Ученицима говорити о повлачењу аустријског посланства из Београда и објави рата 15/28. Јула 1914. године. Ученицима приказати новине које говоре о почетку рата Новосадски Браник.
Са уеницима прочитати текст обраћања престолонаследника Александра посланицима Народне скупштине у Нишу 17/30. Јула. http://velikirat.nb.rs/items/show/4288 Коментарисати текст обраћања заједно са ученицима.
Говорити ученицима о традиционалном савезу Србије и Црне Горе и уласку Црне Горе у рат на страни Србије 1. августа 1914 . Као пример приказати обраћање краља Николе Црногорцима од 6.августа 1914. http://velikirat.nb.rs/items/show/4290
Поставити питање ученицима да ли знају неке од главних актера у војним окршајима супротстављених страна, на основу претходно усвојеног знања. Очекивани одговори: Степа Степановић, Радомир Путник, Живојин Мишић, Оскар Поћорек... На основу добијених одговора Објаснити команду српске и црногорске војске на почетку рата. Поделу војске и команду написати на табли.
Краљевина Србија око 400 000 војника:
Врховни командант регент Александар Карађорђевић http://velikirat.nb.rs/items/show/5088
Начелник Врховне команде војвода Радомир Путник http://velikirat.nb.rs/items/show/5085
Командант Прве армије Петар Бојовић http://velikirat.nb.rs/items/show/5084
Командант Друге армије Степа Степановић http://velikirat.nb.rs/items/show/5081
Командант Треће армије Павле Јуришић Штурм http://velikirat.nb.rs/items/show/5082
Командант Ужичке војске Милош Божановић
Трупе одбране Београда
Краљевина Црна Гора око 45 000 војника:
Врховни командант краљ Никола Петровић Његош http://velikirat.nb.rs/items/show/5080
Командант Санџачке војске сердар Јанко Вукотић http://velikirat.nb.rs/items/show/5086
Командант Аустроугарске балканске војске Оскар Поћорек http://velikirat.nb.rs/items/show/5087
Говорити ученицима о нападу на Србију, о бомбардовању Београда, нападу преко Дрине о бици на Церу, уз коришћење историјско географске карте и мапе из уџбеника. О улози генерала Степе Степановића и селу Текериш. Најважније појмове написати на табли. Коментарисати прву победу у рату и наредне битке на Гучеву и Мачковом камену, прелазак у Срем и на Романију у Босни. Објаснити значај артиљерије за прве победе српске војске од августа до октобра. Слике које се могу ићи уз овај део: http://velikirat.nb.rs/items/show/4926 , http://velikirat.nb.rs/items/show/4917 , http://velikirat.nb.rs/items/show/4916 , http://velikirat.nb.rs/items/show/4962 http://velikirat.nb.rs/items/show/1202 , http://velikirat.nb.rs/items/show/262
О великој бици која је започела у новембру 1914. ученицима говорити уз коришћење карте и додатног садржаја из уџбеника. Истаћи силовити напад трупа Аустро Угарске из правца северозапада и повлачење војске уз губитке градова: Београда, Ваљева, Лазаревца, Пожеге. Истаћи значај промене на челу Друге армије и постављење Живојина Мишића http://velikirat.nb.rs/items/show/5083 и велику контраофанзиву све три армије после које је непријатељска војска панично напуштала територију Србије. http://velikirat.nb.rs/items/show/4935 , http://velikirat.nb.rs/items/show/4431 . Као прилог приказати плакат наредбу престолонаследника Александра са краја 1914. године. http://velikirat.nb.rs/items/show/761
О ратним злочинима Аусторугарске војске приликом привремене опсаде дела српске територије ученицима приказати фотографије и говорити о Џону Риду и Арчибалду Рајсу. Читати писмо Арчибалда Рајса Живојину Мишићу и коментарисати га са ученицима. http://velikirat.nb.rs/items/show/3363 .
Завршни део часа (трајање 5 минута)
Са ученицима обновити наставну јединицу користећи слике са портала, како би што боље упамтили и разумели кључне појмове.
Исход часа:
Уз правилно коришћење грађе портала Велики рат, правилно коришћење историјско географске карте и излгање наставника ученици ће:
Додатни извори и литература: