Припрема за час

Наставни предмет: Историја 

Наставна тема: Србија у Првом светском рату

Наставна јединица:  Србија и Црна Гора на почетку Првог светског рата

Тип часа: Обрада наставног градива

Облик рада: Фронтални облик рада

Наставне методе: Метода разговора. метода рада на тексту, демонстративна метода , метода усменог излагања,

Наставна средства: Рачунар, пројектор, уџбеник, историјска карта

Корелација: Географија, српски језик и књижевност

Образовни стандарди:

Основни ниво ИС. 1.1.7. , ИС. 1.1.8. , ИС. 1.1.9. , ИС. 1.2.1. , ИС 1.2.8.

Средњи ниво ИС 2.1.1., ИС 2.1.2. , ИС 2.1.5., ИС 2.2.2 , ИС 2.2.5.

Напредни ниво ИС 3.1.3. , ИС 3.1.4. , 3.2.4. , 3.2.7.

Кључни појмови:

 

 

Циљеви часа:

-          Стицање знања у кључним личностима и догађајима у првој години Првог светског рата у области националне историје

-          Оспособљавање за правилно коришћење информационих технологија

-          Правилно коришћење и тумачење грађе доступне на порталу Велики рат.

-          Правилно тумачење информација са историјско-географске карте

 

Образовно-васпитни задаци. Ученици би тебало да:

 

-          стекну и прошире своја знања о националној историји, да разумеју улогу и значај историјског тренутка,као и истакнутих личности.

-          Развијају истраживачке вештине, критичког и креативно мишљење

-          да схвате да национална историја представља саставни део европских и светских историјских кретања.

-          да буду оспособљени за проналажење, прикупљање, тумачење, коришћење и селекцију различитих историјских информација, без обзира у ком су облику те информације представљене.

                              

 

Ток часа

 

Уводни део часа (10 минута)

 

            Са ученицима говорити о обрађеној наставној јединици узроци и повод за Први светски рат. На основу претходно усвојеног знања поставити питања ученицима о узроцима Првог светског рата. Очекивани одговори: Жеља великих сила-нарочито Немачке и Аустро-Угарске за поновном расподелом колонија, трка у наоружању, сврставање у блокове и савезе. Затим са ученицима говорити о поводу за рат, Сарајевском атентату и ултимативној ноти Аустроугарске према Србији. Подсетити се уз помоћ новинских чланака који су пренели аустроугарску ноту и одговор српске владе:

http://serbia-forum.mi.sanu.ac.rs/wb/?action=getbook&bookkey=4650#page/0/mode/1up и

http://velikirat.nb.rs/items/show/4957

Главни део часа (трајање 30 минута)

            Ученицима говорити о повлачењу аустријског посланства из Београда и објави рата 15/28. Јула 1914. године. Ученицима приказати новине које говоре о почетку рата  Новосадски Браник.

                Са уеницима прочитати текст обраћања престолонаследника Александра посланицима Народне скупштине у Нишу 17/30. Јула. http://velikirat.nb.rs/items/show/4288 Коментарисати текст обраћања заједно са ученицима.

Говорити ученицима о традиционалном савезу Србије и Црне Горе и уласку Црне Горе у рат на страни Србије 1. августа 1914 . Као пример приказати обраћање краља Николе Црногорцима од 6.августа 1914. http://velikirat.nb.rs/items/show/4290

                Поставити питање ученицима да ли знају неке од главних актера у војним окршајима супротстављених страна, на основу претходно усвојеног знања. Очекивани одговори: Степа Степановић, Радомир Путник, Живојин Мишић, Оскар Поћорек... На основу добијених одговора Објаснити команду српске и црногорске војске на почетку рата. Поделу војске и команду написати на табли.

Краљевина Србија око 400 000 војника:

Врховни командант регент Александар Карађорђевић http://velikirat.nb.rs/items/show/5088   

Начелник Врховне команде војвода Радомир Путник http://velikirat.nb.rs/items/show/5085

Командант Прве армије Петар Бојовић http://velikirat.nb.rs/items/show/5084

Командант Друге армије Степа Степановић http://velikirat.nb.rs/items/show/5081       

Командант Треће армије Павле Јуришић Штурм http://velikirat.nb.rs/items/show/5082  

Командант Ужичке војске Милош Божановић

Трупе одбране Београда

Краљевина Црна Гора око 45 000 војника:

Врховни командант краљ Никола Петровић Његош http://velikirat.nb.rs/items/show/5080

Командант Санџачке војске сердар Јанко Вукотић http://velikirat.nb.rs/items/show/5086

Командант Аустроугарске балканске војске Оскар Поћорек http://velikirat.nb.rs/items/show/5087 

Говорити ученицима о нападу на Србију, о бомбардовању Београда, нападу преко Дрине о бици на Церу, уз коришћење историјско географске карте и мапе из уџбеника. О улози генерала Степе Степановића и селу Текериш. Најважније појмове написати на табли. Коментарисати прву победу у рату и наредне битке на Гучеву и Мачковом камену, прелазак у Срем и на Романију у Босни. Објаснити значај артиљерије за прве победе српске војске од августа до октобра. Слике које се могу ићи уз овај део: http://velikirat.nb.rs/items/show/4926 , http://velikirat.nb.rs/items/show/4917 , http://velikirat.nb.rs/items/show/4916 ,  http://velikirat.nb.rs/items/show/4962  http://velikirat.nb.rs/items/show/1202 , http://velikirat.nb.rs/items/show/262

О великој бици која је започела у новембру 1914. ученицима говорити уз коришћење карте и додатног садржаја из уџбеника. Истаћи силовити напад трупа Аустро Угарске из правца северозапада и повлачење војске уз губитке градова: Београда, Ваљева, Лазаревца, Пожеге. Истаћи значај промене на челу Друге армије и постављење Живојина Мишића http://velikirat.nb.rs/items/show/5083 и велику контраофанзиву све три армије после које је непријатељска војска панично напуштала територију Србије. http://velikirat.nb.rs/items/show/4935 , http://velikirat.nb.rs/items/show/4431 . Као прилог приказати плакат наредбу престолонаследника Александра са краја 1914. године. http://velikirat.nb.rs/items/show/761

О ратним злочинима Аусторугарске војске приликом привремене опсаде  дела српске територије ученицима приказати фотографије и говорити о Џону Риду и Арчибалду Рајсу. Читати писмо Арчибалда Рајса Живојину Мишићу и коментарисати га са ученицима. http://velikirat.nb.rs/items/show/3363 .

Завршни део часа (трајање 5 минута)

Са ученицима обновити наставну јединицу користећи слике са портала, како би што боље упамтили и разумели кључне појмове.

 

Исход часа:

Уз правилно коришћење грађе портала Велики рат, правилно коришћење историјско географске карте и излгање наставника ученици ће:

 

Додатни извори и литература: