Припрема за час
Наставна тема: Свакодневни живот у Великом рату
Наставна јединица: Женe у рату
Тип часа: Обрада наставног градива
Облик рада: Фронтални облик рада, групни рад
Наставне методе: Демонстративна метода, Метода рада на тексту, Метода усменог излагања, метода рада у групама
Наставна средства: Рачунар( пројектор), табла, едукативни портал www.velikirat.nb.rs
Корелација: Грађанско васпитање, Српски језик и књижевност
Образовни стандарди: нема усвојених за Свакоденвни живот
Циљеви часа:
- Упознавање ученика са пословима, обавезама, правима и свакодневицом жена у Србији и свету у Првом светском рату
- Упознавање ученика са појмом еманципација
- Правилно коришћење грађе доступне на порталу Велики рат
- Анализирање садржаја часописа из две различите епохе
Образовно васпитни задаци: ученици би требало да:
ТОК ЧАСА
Уводни део часа (трајање 10 минута)
Са ученицима разговарати о родној равноправности у нашем друштву. Каква су данас права и обавезе жена, да ли се и колико разликују од права и обавеза мушкараца? Разговарати о породици и задужењима у оквиру различитих породица. Поставити питање да ли постоје мушки и женски послови?
Главни део часа (трајање 30 минута)
Ученике поделити у две групе. Прва група ће читати текстове и прилоге из магазина за жене који је излазио у време Великог рата.http://velikirat.nb.rs/items/show/214
Друга група чита текстове и прилоге савременог женског часописа по избору.
Одабрати ученика који ће прочитати насловни текст из часописа Жена који је излазио у Новом Саду 1918. године. http://velikirat.nb.rs/items/show/214
Друга група ће коментарисати насловни текст неког савременог часописа намењеног претежно женама.
Заједно упоредити и коментарисати оба текста и доћи до закључка, на основу примера, какве су разлике уочене и да ли има икаквих сличности. Затим покушати да рубрике које постоје у данашњим часописима пронађу у ондашњем часопису ''Жена''. Нпр. Страна 112 на којој се налази текст о ефикасном прању судова и савремени текст о одржавању хигијене. Рецепти, разни савети итд.
Обе групе ће у својим часописима поредити приче о животу јавних личности и тадашње приче о значајним припадницама женског пола у свету- жена капетан лађе, жене са правом гласа у Британији, користећи и даље поменуте изворе.
Ученицима објаснити појам Еманципација. Еманципација – борба за слободу и самосталност у доношењу одлука, политичким правима, ослобођење од било какве зависности.
Затим објаснити ученицима да је у периоду Првог светског рата дошло до потребе за већом ангажованошћу жена у друштву. Са мобилизацијом мушке популације дошло је до потребе наставка рада како различитих служби тако и индустрије, у земљама учесницама рата. Примери: http://velikirat.nb.rs/items/show/5020 , http://velikirat.nb.rs/items/show/5016 , http://velikirat.nb.rs/items/show/5023 , http://velikirat.nb.rs/items/show/5017 , http://velikirat.nb.rs/items/show/5019 , http://velikirat.nb.rs/items/show/5021 ,
Погледати уз коришћење интернета да ли постоје женска удружења у Србији и који су им циљеви. После пронађених примера :Удружења пословних жена, жена лекара, фармацеута, полицајаца... Ученицима показати пример једног удружења из периода Великог рата и циљевима тог удружења, на страници http://velikirat.nb.rs/items/show/1081 . Упоредити циљеве и начине остваривања.
Следећи део часа посветити помињању значајних жена у време Првог светског рата Кроз примере Милунке Савић http://velikirat.nb.rs/items/show/5094 , која је на специфичан начин успела да са војском прође читав рат и притом буде 5 пута рањена; хероина сељанки http://velikirat.nb.rs/items/show/485, http://velikirat.nb.rs/items/show/515 , http://velikirat.nb.rs/items/show/502 , које преузимају све обавезе својих мужева, који су у рату, бригу о деци, о имању, о домаћинству.... Болничарке и медицинске сестре током Првог рата и пример Надежде Петровић - http://velikirat.nb.rs/items/show/5095 . Посебну пажњу обратити на странкиње у редовима српске војске као припаднице хуманитарних мисија из савезничких земаља. Флора Сендс http://velikirat.nb.rs/items/show/517 , оставила је дневник који говори о боравку међу Србима, из којег би ваљало прочитати одломак који говори о једној Српкињи у медицинској служби и сл.http://velikirat.nb.rs/items/show/74. О значају и улози жена у рату говоре и следеће разгледнице које управо приказују државе савезнице као лепе и поносите девојке у време рата. http://velikirat.nb.rs/items/show/820 , http://velikirat.nb.rs/items/show/826 , http://velikirat.nb.rs/items/show/813 , http://velikirat.nb.rs/items/show/797
Завршни део часа (трајање 5 минута)
Са ученицима говорити о положају жене пре једног века, улози у друштву, улози у време рата и свеукупном утиску о ономе што је било обрађено на часу. Питати их да ли у њиховој породици постоји нека прича о претку који је учествовао у Великом рату и ако постоји да ли је то прича о женској храбрости у подизању породице и бризи о имању, или јунаштву и храбрости исказаној у биткама неког мушког претка. За домаћи задатак, користећи интерактивни портал и текстове у магазину ''Жена'', написати један новински чланак или вест која би била у складу са начином писања онога времена.
Исход часа:
Уз правилно коришћење грађе портала Велики рат, других доступних материјала и излагање наставника ученици ће:
Додатна литература: